"Korting? Ik zou het je met liefde al eerder geven.."

COLUMN ARANKA


Aranka Cornelissen opende vorig jaar haar prachtige kindermodewinkel Marc & Macy in Hoevelaken. Daarnaast is ze mama van drie kids. Regelmatig vroeg ze zichzelf dit seizoen af; hoe ga ik om met klanten die om korting vragen? In haar column vertelt Aranka hoe ze het heeft aangepakt.

Wat is er nou leuker voor mijn klanten dan dat ik ze blij kan maken met leuke kortingsacties? Echt waar, als het heel eenvoudig zou zijn zou ik dat écht wel wat vaker willen doen. Of misschien wat eerder kunnen beginnen met de uitverkoop. Maar die vlieger gaat simpelweg niet op voor kleine retailers zoals ik, omdat ik het dan letterlijk uit eigen zak moet betalen.


Ook dit seizoen was het weer volle bak raak. Rond half september begonnen de eerste klanten te vragen naar de uitverkoop. 'Nee' verkopen is niet leuk, zeker niet wanneer het antwoord dan is: “Oh, bij kleertjes.com en de Wehkamp hebben ze dat al wel!” En weg is de klant: op naar de online shops om daar zijn aankopen te doen.


Half november werd de vraag om korting mij iedere dag wel zo’n acht keer gesteld. Black Friday is in aantocht, de feestdagen komen eraan. Ik snap het allemaal wel. Maar voor mij is het onmogelijk om al ruim voor de eigenlijke uitverkoop hoge kortingen te geven. De marge op kinderkleding is echt niet hoog, ik zou er dan zelf op moeten bijleggen.


Gelukkig zijn er ook klanten die dat begrijpen, hoewel ze er nog niet zo bij hadden stilgestaan. Partijen als Wehkamp en kleertjes.com kopen voor zulke grote bedragen in dat zij ook veel makkelijker kortingsafspraken kunnen maken met merken. Daar kan ik niet tegenop.


Dat maakt het hebben van een eigen kindermodezaak soms echt pittig. Ik snap namelijk heel goed dat klanten kijken waar ze iets goedkoper kunnen krijgen: deed ik zelf ook voor ik ondernemer werd. De toegevoegde waarde van persoonlijk advies, de gezelligheid en inspiratie en het voelen en zien van producten in een 'echte winkel' blijft hopelijk dan ook voor een grote groep mensen net wat groter dan de waarde van enkel die korting.